Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
Domeniul: Industrie textilă şi pielărie
Calificările profesionale:
Tehnician designer vestimentar – clasa a XI-a, rută directă
Tehnician în industria textilă – clasa a XII-a, rută progresivă
Subiectul. I. TOTAL 20 puncte
I.1. Scrieţi pe foaia de concurs litera corespunzătoare răspunsului corect: 10 p
1. Pentru desenarea simetricelor obiectelor selectate în raport cu o dreaptă se foloseşte comanda:
a) Mirror
2. Rezistenţa la rupere se exprimă prin :
a) forţa de rupere
b) forţa de frecare
c) forţa de torsionare
d) forţa centrifugă
3. Firul Nm 50/2 din 50% bumbac şi 50 %poliester este:
a) un fir simplu
b) un fir rasucit
c) un fir filamentar
d) un fir de efect
4. Procesul tehnologic de ţesere este
a) operaţia de împletire a firelor
5. Comanda TRIM este utilizată la:
a) crearea unei linii;
b) copierea unui obiect;
c) ştergerea dreptelor sau a segmentelor de dreaptă nedorite dintr- un desen;
d) copierea unui contur desenat, identic ca cel selectat.
6. Legătura fundamentală definită prin caracteristica Ru = Rb = R = 2 este:
7. Relaţia de calcul a Ttex este:
a) Ttex= M(g)/L(m);
b) Ttex=M(g)/L(1000m);
c) Ttex= M(g)/L(9000m);
d) Ttex = L(9000m)/ M(g).
8. Semifabricatele obţinute in ţesătorie sunt:
9. Aşezarea in paralel a firelor pe un sul se numeşte :
a) bobinare
10. Firele multiple se obţin prin:
a) alăturarea firelor filamentare;
b) alăturarea şi răsucirea mai multor fire simple;
c) răsucirea firelor filate;
d) alăturarea firelor texturate.
I.2 Transcrieţi, pe foaia de concurs, litera corespunzătoare fiecărui enunţ şi notaţi în dreptul ei litera A, dacă apreciaţi că enunţul este adevărat sau litera F, dacă apreciaţi că enunţul este fals.
5 p
b. Comanda ROTATE se utilizează pentru crearea copiilor multiple ale unui obiect într-o reţea rectangulară.
c. Punctul de legare este locul în care firele de bătătură se încrucişează cu firele de urzeală.
d. Firele simple rezultă dintr-un singur proces de torsionare şi au in componenţa lor fibre textile.
e. Fineţea reprezintă gradul de subţirime a firelor sau fibrelor.
I.3 Scrieţi pe foaia de lucru asocierile dintre cifrele din coloana A si literele din coloana B 5 p
Coloana A: |
Coloana B: |
1. urzire |
a.depunerea unei pelicule pe suprafaţa firului |
Subiectul. II. TOTAL: 30 puncte
II.1. Rezolvaţi pe foaia de concurs următoarele cerinţe: 10 p
a) Definiţi torsiunea firelor.
b) Precizaţi scopul operaţiei de canetare.
c) Definiţi noţiunea de ţesătură.
d) Definiţi procesul tehnologic de filare.
e) Enunţaţi care este efectul comenzii „POLYGON”
II.2. Scrieţi, pe foaia de concurs, informaţia corectă care completează spaţiile libere:10 p
a) Urzeala este sistemul de…......1…………dispus în sensul …2…………ţesăturii.
b) Raportul în bătătură (Rb) reprezintă ......3............ de fire de bătătură după care se repetă identic modul .......4........... al firelor.
c) Operaţia prin care se realizează depunerea firelor de bătătură pe canete se numeşte ………5………
d) Încleierea este operaţia de ……6..... a firelor cu o peliculă incoloră, netedă, suplă şi .....7….., cu coeficient de frecare mic.
e) Dupa modul de legare al firelor, ţesăturile sunt cu legături .....8..... şi .....…9 ……......
f) Ştergerea unor elemente/unor porţiuni din elementele desenului se face cu ajutorul comenzii …. . . . . . . . . . . 10 . . . . . . . . . .
II.3. Clasificaţi firele în funcţie de structură şi în funcţie de materia primă folosită. 10 p
Subiectul. III. TOTAL: 40 puncte
III.1. 20 p
Un fir de bumbac F1, are următoarele caracteristici: lungimea L = 1000 m, masa M = 20 g. Se cere:
a) să se calculeze fineţea firului în Ttex.
b) să se ordoneze în funcţie de fineţe, valoarea obţinută cu valorile fineţilor altor trei fire:
F2: 40 tex, F3: 270 den, F4: 100 Nm, în sensul creşterii gradului de subţirime a firelor
III.2. 8 p
Se consideră un fir cu fineţea Nm=25 care are o torsiune de T=500 răsucituri/m.
Să se calculeze coeficientul de torsiune.
III. 3. 12 p
În figura următoare este reprezentată o legătură fundamentală. Răspundeti la următoarele cerinţe copiind figura pe foaia de concurs:
a) Identificati legătura.
b) Identificati si numerotati firele de urzeală si de bătătură.
c) Stabiliti Ru si Rb; Su si Sb .
X | ||||
X | ||||
X | ||||
X | ||||
X |